تاریخ : 1397/07/18 || بازدید : 54

گل مژه چیست؟

(Hordeolum) التهاب حاد غدّه‌های چربی در قاعده مژه به علت عفونت باکتریایی است.

گل‌مژه، بیماری شایعی است که می‌تواند افراد را در سنین مختلف گرفتار کند. گل‌مژه به‌صورت یک توده متورم، حساس و دردناک و قرمز رنگ در نزدیکی لبه پلک تظاهر می‌کند. گل مژه اغلب بدون درمان ظرف چند روز برطرف می شود.

این توده در حقیقت یک آبسه کوچک است که در اثر عفونت یا التهاب ریشه مژه‌ها یا غدد ترشح‌کننده چربی پلک ایجاد می‌شود. تماس دست آلوده با چشم و التهاب لبه پلک از عوامل مهمی هستند که باعث بروز گل‌مژه می‌شوند،همچنین تجربیات نشان میدهد که سرمای هوا در ایجاد گل مژه تاثیرگذار است.

کنار مژه ها، غدد چربی قرار دارد که با ترشحات خود مانع از خشک شدن چشم می شوند و زمانی که این ترشحات، غیرطبیعی گردند و یا ریشه مژه ملتهب شود، گل مژه به وجود می آید.
گل مژه به طور معمول پلک پایین را گرفتار می کند، در طول 4 یا 5 روز نوک آن متراکم تر می شود و سپس سر باز می کند.

چشم، ارگانی است که به طور بالقوه در معرض خطر ویروس ها و باکتری هایی است که می توانند به غشاء چشم آسیب زده و باعث خارش و قرمزی شوند. گل مژه یک عفونت رایج چشمی است که روی پلک و یا بخش پایین تر از چشم یک غده چربی ظاهر شده و گاه باعث افتادگی پلک می شود.

این عفونت حاد غدد چربی لبه پلک گل مژه گفته می شود که موجب التهاب و قرمزی چشم شده و با درد همراه است.

گل مژه معمولا بصورت موضعی پلک را درگیر کرده، اما مواردی هم هست که این عارضه در سطح پلک گسترش می یابد و پلک زدن را دشوار می کند.

گل مژه چشم انواع مختلفی دارد اما بیشتر آنها نوعی التهاب یا برجستگی متمرکز در پلک هستند. بعضی از گل مژه‌ها به دلیل عفونت ایجاد می‌شوند که معمولا دردناک هستند و حتی می‌توانند ظاهر فرد را تغییر بدهند. اگر این عفونت برای مدت طولانی به‌صورت درمان‌نشده باقی بماند ممکن است بینایی را تحت تأثیر قرار دهد. بیشتر انواع گل مژه خودبه‌خود برطرف می‌شوند، اما برخی به درمان با آنتی‌بیوتیک یا جراحی نیاز دارند. فقط چشم‌پزشک می‌تواند نوع گل مژه‌ی شما را به‌درستی تشخیص بدهد و درمان مناسب را برای‌تان تجویز کند.

علایم و نشانه های گل مژه

احساس سنگینی و درد پلک
ایجاد یک توده برجسته قرمز رنگ دردناک در لبه یا نزدیکی لبه پلک
سوزش و خارش و اشکریزش
گاهی خروج ترشحات چرکی از ضایعه
تاری دید: تاری دید از علایم معمول گل مژه نیست اما اگر گل مژه نسبتاً بزرگ باشد با مسدود کردن مسیر دید یا با فشار روی قرنیه و ایجاد آستیگماتیسم باعث تاری دید می شود.
خیلی از افراد هنگام ایجاد گل مژه آن را حس می‌کنند اما خیلی‌ها هم فقط زمانی متوجه می‌شوند که گل مژه کاملا ایجاد شده است. اگر شما نیز هرکدام از علائم گفته شده را دارید، سعی کنید به چشم‌‌تان دست نزنید یا آن را نخارانید و به چشم‌پزشک مراجعه کنید.

درمان گل مژه
هیچ گاه گل مژه را فشار ندهید و بگذارید خودش سرباز کند. اگر شما مکررا دچار گل مژه می شوید بهتر است از پماد آنتی بیوتیک برای پیشگیری از عود آن استفاده کنید.

همچنین شستشوی مرتب لبه پلک ها با شامپو بچه عود آن را کاهش می دهد. گل مژه ایی که در سطح داخلی پلک ایجاد می شود ممکن است کاملا ًاز بین رفته یا خود به خود سرباز کنند و گاهی لازم می شود که پزشک آنها را باز و تخلیه کند.

در گل مژه هاي معمولي استفاده از قطره هاي آنتي بيوتيك يا آنتي بيوتيك خوراكي فايده اي ندارد. اما در بچه هاي كوچك يا افرادي كه گل مژه هاي شديداً ملتهب دارند ممكن است لازم باشد با نظر چشم پزشك آنتي بيوتيك خوراكي براي جلوگيري از گسترش عفونت به بقيه پلك و قسمت هاي مجاور استفاده شود.

علت ایجاد گل مژه چیست؟
انتقال آلودگی، گردوخاک و میکروب به ناحیه‌ی اطراف چشم یا داخل آن می‌تواند گل مژه ایجاد کند. متداول‌ترین علت‌ گل مژه عبارتند از:

میکروب استافیلوکوک؛
مسدود شدن مجرا یا غدد چشم؛
عدم رعایت بهداشت؛
لنزهای تماسی آلوده؛
بلفاریت (ورم پلک) مزمن؛
لوازم آرایشی و باقی ماندن آرایش چشم در طول شب؛
و دست زدن یا مالیدن چشم‌ها مخصوصا با دست‌های آلوده.

مراقبت هاي لنز

محلول لنز