تاریخ : 1397/07/18 || بازدید : 15

لنز های تماسی ممکن است روی سطح چشم مالش پیدا کنند و به تحریک یا عفونت آن منجر شوند. برخی از عفونت های چشمی در صورتی که درمان نشده باقی بمانند ممکن است آنقدر وخیم شوند که به از دست دادن بینایی بینجامند. مهم این است که در صورتی که لنزهای تماسی برای چشمان شما تحریک کننده هستند، فورا به دنبال درمان باشید.
استفاده نادرست لنز باعث می شود بعد مدتی چشم ها تار شوند و دید شما از حالت عادی خارج شود. تمام لنزهای تزئینی ممکن است موقتا ظاهر زیبایی به شما بدهند اما بسیار مضر هستند. حتی مصرف بیش از حد لنزهای طبی هم ضرر خودش را دارد. اگر لنزها را قبل از استفاده تمیز شستشو ندهید چشم را دچار عفونت می کند. اگر لنز را به طور صحیح استفاده نکنید عفونت های ناشی از آن شما را مبتلا به بیماری کراتیتیس می کند. در این بیماری قرنیه که در بالای عنبیه (قسمت رنگی چشم) قرار دارد دچار التهاب می شود.

علائم کراتیتیس

ضعف بینایی یا از دست دادن کامل بینایی و تار شدن چشم ها
چشم های قرمز
احساس درد حتی پس از بیرون آوردن لنزها از چشم
احساس درد هنگام نگاه کردن به نور
ترشحات چشم
حس وجود یک جسم خارجی در چشم

در صورت استفاده از لنز اگر شما متوجه علائمی همچون عفونت، تاری دید، درد ، ترشح، تورم، سوختگی یا حساسیت به نور، شدید به این توصیه های
فورا لنز تماسی خود را خارج کنید و هرگز لنز دیگری درون چشم قرار ندهید.
لنزها را درون محفظه حاوی مایع بگذارید و به نزد دکترتان ببرید. ممکن است او برای تشخیص مشکل شما به بررسی آنها نیاز داشته باشد.
پس از تماس با دکتر، دیگر از لنزهایتان استفاده نکنید مگر زمانی که با دکترتان مشورت کرده باشید.
نکته: حتی افرادی که عینک نمی زنند یا لنز تماسی در چشم ندارند باز هم به معاینه منظم چشم نیاز دارند تا مشکلات چشم احتمالی در آنها تشخیص داده شده و درمان شود.

۴ نوع عفونت لنز

باکتریال

باکتری های استافیلوکوک اورئوس مثل MRSA و سودوموناس آئروژینوزا چشم را از طریق لنزعفونی می کنند. این باکتری ها اگر لنزها تمیز شسته نشده باشند از طریق پوست و آب منتشر می شوند. این عفونت ها نیازمند مراقبت های پزشکی و داروهای آنتی بیوتیک مثل قطره آنتی بیوتیک چشمی هستند.

عوامل این بیماری: استفاده شبانه روز از لنز، نشستن دقیق لنزها، نگهداری لنزها در آب، امانت دادن لنز به دیگران و استفاده از لنزهای سخت.

انگل

یکی از کمیاب ترین انگل ها آکانتامیب کراتیتیس یا AK است و باعث عفونت چشمی که منجر به ضعف بینایی و حتی کوری می شود. تمام این ها توسط آمیب تک سلولی آکانتامیب ایجاد می شوند. این انگل بیشتر در افرادی که از لنز استفاده می کنند ایجاد می شود. چون این افراد لنزها را با آب لوله کشی شستشو می دهند. در حالیکه لنز را باید با محلول شستشوی مخصوص لنز تمیز کرد. حتی شنا کردن و رفتن به آب گرم هم باعث تشکیل این انگل می شود. تشخیص و درمان این بیماری بسیار مهم است و باید توسط چشم پزشک انجام شود.

عوامل این بیماری: شستن لنزها با آب شیر و یا رقییق کردن محلول لنز و شنا کردن هم می تواند از عوامل این بیماری باشد.

ویروس

تبخال ها به راحتی به چشم ها نفوذ می کنند. پس با دست های نشسته چشم ها را لمس نکنید. بخصوص اگر صورتتان تبخال زده باشد.

عوامل این بیماری: لمس چشم با دست های نشسته

قارچ

فونگال کراتیتیس توسط استفاده از لنز ایجاد می شود. همچینن در اثر زخم های ایجاد شده توسط گیاهان مثل تیغ گل و چوب گیاهان نیز ایجاد می شود و در افرادی که چشم های بیمار دارند ریسک بیشتری دارد.

بیماری فوزاریوم کراتیتیس در سال ۲۰۰۶ به دلیل یک نوع محلول خاص لنز شیوع پیدا کرد و بعدها این محلول از فروشگاه ها جمع آوری شد. از دیگر عفونت های قارچی می توان به آسپرژیلوس و کاندیدا اشاره کرد.

نکات امنیتی و مراقبتی لنزها

حتی اگر لنزها را با دستور پزشک هم خریده باشید ممکن است چشم ها را عفونی کنند. استفاده نادرست از لنزها و شستشوی آن ها با آب شیر هم موجب بروز بیماری های چشمی می شوند.

برای جلوگیری از خطرات احتمالی یکسری قوانین در رابطه با مراقبت صحیح لنزها وجود دارد:

اگر احساس درد و سوزش و قرمزی در چشم کردید لنز را از چشم خارج کنید.
قبل از استفاده لنز دست ها را با آب و صابون تمیز بشوئید.
لنزها را با محلول مخصوص بشوئید.
برای شستشوی لنزها از آب استفاده نکنید.
لنزها را در آب نگهداری نکنید.
با لنز به حمام و شنا نروید.
شب ها با لنز نخوابید.
از لنز دیگران استفاده نکنید.

نحوه شستشو لنز

لنز رنگی هرا