تاریخ : 1397/03/27 || بازدید : 45

التهاب عصب بینایی

التهاب عصب بینایی (به انگلیسی: optic neuritis)، التهاب عصب بینایی (عصب دوم دماغی) در چشم است و اعصابی را که اطلاعات بصری از شبکیه بل در پشت مغز انتقال می‌دهد، درگیر می‌کند. در بیشتر موارد این التهاب منجر به از دست داد ناگهانی دید در شخص می‌گردد که با درد و احساس حساس بودن در چشم همراه است. هرچند عامل اصلی آن ناشناخته است اما در بیشتر موارد بیماری‌های خود ایمنی مانند ام اس، می‌تواند زمینه ساز آن باشد.التهاب عصب اپتیک و سرعصب در داخل چشم می‌باشد که شایع‌ترین علت آن میلین زدایی عصب است. نوریت اپتیک یکی ازشایعترین بیماری های درگیر کننده عصب بینایی است که اغلب به صورت حاد ظاهر می‌شود. درواقع شکل ابتدایی بیماری MS می باشد اما بسیاری از نوریت اپتیکی ها هرگز به MS دچار نمی شوند.

علایم التهاب عصب بینایی

اولین علامت این بیماری کاهش دید است که اغلب به سرعت وطی چندساعت گاهی چندروز رخ می دهد، این کاهش دید  گاه به حدی شدید است که بیمارفقط توانایی درک نور را دارد ضمن اینکه بیماری، اغلب یک چشم را درگیر می کند.علائم این بیماری به طور معمول شامل ، کاهش حدت بینایی ، کاهش حساسیت کانتراست ، اختلال دید رنگ و اختلال میدان بینایی است و ممکن است در حرکات چشم درد داشته باشد.

علل التهاب عصب بینایی

علت درست التهاب عصب باصره معلوم نيست، اما اعتقاد بر اين است که وقتي التهاب عصب باصره ايجاد مي‌شود که دستگاه ايمني به اشتباه ماده‌ي پوشاننده (ميلين) عصب باصره را هدف گيرد و التهاب و صدمه‌ي ‌ميلين ايجاد گردد. به طورطبيعي، ميلين به سير سريع تکانه‌هاي الکتريکي در طول عصب باصره از چشم به مغز کمک مي‌کند. در مغز، تکانه‌هاي الکتريکي به اطلاعات ديداري تبديل مي‌شوند. التهاب عصب باصره اين جريان را دچار اختلال مي‌کند و بر بينايي تأثيرمي‌گذارد. هنوز معلوم نيست چه عللي سبب مي‌شود تا دستگاه ايمني، ميلين را هدف بگيرد.

نوريت اپتيك به طور معمول افراد جوان را مبتلا مي كند و در زنان شايع تر است. درگيري به صورت افت ديد تحت حاد بروز مي نمايد كه در اكثر افراد با درد اطراف چشم به ويژه هنگام حركت چشم همراه است. در دوسوم موارد عصب بينايي قبل از ورود به چشم درگير مي شود و نماي سر عصب بينايي در اين موارد طبيعي است. ديد مركزي اغلب مختل مي گردد و نقص نسبي آوران مردمك (RAPD)  (Relative afferent papillary defect ) و اختلال ديد رنگي وجود دارد، سر درد یکی دیگر از این علائم است.
عوامل خطرساز التهاب عصب باصره ناشي از نابساماني‌هاي خود ايمني شامل است بر:

:: سن

التهاب عصب باصره ممکن است در هر سني بروز کند ولي در غالب موارد جوانان ۲۰ تا ۴۰ ساله را مبتلا مي‌کند. سن متوسط شروع اين بيماري حدود ۳۰ سالگي است.

:: جنس

احتمال دچار شدن خانم‌ها به التهاب عصب باصره، بيش از ۲ برابر آقايان است.

:: نژاد

التهاب عصب باصره در سفيدپوستان شايع‌تر است.

:: موتاسيون‌هاي ژنتيک

بعضي موتاسيون‌هاي ژنتيک ممکن است سبب افزايش احتمال ايجاد التهاب عصب باصره يا اسکلروز مولتيپل شوند.

نوریت اپتیک ، ممکن است ناشی از علل گوناگون باشد :

بیماریهائی که باعث از بین رفتن غلاف میلین طبیعی عصب شده:
بیماری ام اس-بیماری نادر devicیا همان نورومیلیت اپتیکا(NMO)- بی دلیل .

:: عفونتها:

زونا-سیفلیس-سل cryptococcosis-cytomegalovirus
بیماریهایی که روی عصب بینائی یا همان اپتیک ایجاد گره(granoloma) میکنند:

:: سارکوئیدوز- بی دلیل
مسائل دخالت ایمنی بدن:
پس از سرخجه- بدنبال اوریون- بدنبال آبله- بدنبال انفلوآنزا- infectious mononucleosis –.
پس از واکسیناسیون acuye disseminated encephalomyelitis- بیماری ملتهب شدن تمام اعصاب بدن که گیلن باره نام داره- لوپوس- التهاب دور چشمی- بیماری های چشمی-بیماریهای سینوس بینی مثل mucormycosis-.
بیماریهای فشار داخل مغزی مثل.. مننژیت و انسفالیت.

عوامل خطرساز التهاب عصب بینایی

آسيب عصب باصره.
به دنبال رويداد التهاب عصب باصره، بسياري افراد دچار آسيب عصب باصره مي‌شوند ولي ممکن است هيچ نشانه‌اي در نتيجه‌ي اين آسيب وجود نداشته باشد.
کاهش تيزي ديد.
بسياري از افراد ظرف چند ماه قدرت ديد طبيعي يا نزديک به طبيعي را باز مي‌يابند ولي در بعضي ديگر، حتي پس از بهبود التهاب عصب باصره، حالت از بين رفتن ديد باقي مي‌ماند.

عوارض جانبي درمان التهاب عصب بینایی

داروهاي استروئيدي مورد استفاده در درمان التهاب عصب باصره موجب وارد آمدن فشار بر دستگاه ايمني مي‌شود و سبب مي‌گردد تا بدن نسبت به عفونت حساس‌تر شود. استفاده‌ي درازمدت از استروئيد‌ها ممکن است به نازک شدن استخوان‌ها بيانجامد (پوکي استخوان).

درمان التهاب عصب باصره

التهاب عصب باصره معمولاً خود به ‌خود بهتر مي‌شود. در بعضي موارد،براي درمان التهاب عصب باصره از داروهاي استروئيدي استفاده مي‌شود زيرا مصرف اين داروها به کاهش التهاب عصب باصره کمک مي‌کند. عوارض جانبي ناشي از درمان با استروئيد‌ها عبارت است از کاهش وزن،  تغييرات خلق، ناراحتي معده و بي‌خوابي. درصورتي که از استروئيدها استفاده شود، درمان ممکن‌است شامل موارد زير باشد:

استروئيدهاي داخل وريدي.
ممکن ‌است چند روزي، درمان با تجويز داخل وريدي استروئيدها انجام گردد. درمان با استروئيد داخل وريدي ممکن ‌است سبب تسريع بهبودي ديد شود ولي به ‌نظر نمي‌رسد بر وسعت غايي و گستره‌ي کامل ديد از دست ‌رفته تاثير بگذارد.
استروئيدهاي خوراکي.
بعد از درمان با استروئيد داخل وريدي، ممکن‌است پزشک يک استروئيد خوراکي به‌نام پردنيزون Prednisone به ‌    مدت حدود ۲ هفته تجويز نمايد.
در مواردي که درمان با استروئيد با شکست مواجه مي‌شوند و از بين‌رفتن شديد ديد ادامه مي‌يابد، از درماني موسوم به درمان تبادل پلاسما Plasma exchange therapy استفاده مي‌شود که در بعضي افراد به‌بهبود ديد کمک مي‌نمايد.
به طور معمول در طول مدت يك ماه پس از حمله حاد، بهبود ديد آغاز مي گردد و استفاده از داروي متيل پردنيزولون وريدي به مقدار ۲۵۰ ميلي گرم هر ۶ ساعت به مدت ۳ روز و در ادامه ۱۱ روز پردنيزولون خوراكي با مقدار یک میلی گرم به ازای هر گیلو گرم وزن بدن، سبب تسريع بهبود ديد بيماران در مدت ۱ الي ۲ هفته مي شود. پردنيزولون خوراكي به تنهايي خطر عود را دو برابر افزايش مي دهد و تجويز آن توصيه نمي گردد این روش در بیمارانی که MRIغیرطبیعی داشته اند، وقوع MS رابه مدت ۲ سال به تاخیر خواهد انداخت. به مدت چهل سال است که پزشکان به طور وسیع کورتیکواستروئیدها رادر درمان نوریت اپتیک تجویز کرده اند.اما از آنجا که در برخى مطالعات مصرف این داروها بی فایده تلقى شده است و بیماران درمان نشده نیز خودبخود بهبود یافته اند و بعلاوه مصرف استروئیدها درگرفتارى عصب بینایى به علت عوامل عفونی یانئوپلاستیک ممکن است به طورموقت جواب مثبت کاذب بدهد و تشخیص بموقع را به صورت خطرناکى به عقب اندازد، روش درمانی را به تزریق وریدی متیل پردنیزولون و داروی خوراکی آن تغییر دادند.

پیشگیری التهاب عصب باصره
ندارد

(برای دیدن نقشه کلیک کنید)

انواع لنزهاي تماسي